Problemlerin Çözümünde 5 Neden? Sorusu

Yıllar içinde sürekli duyduğum, ihtiyaç anında kullanmayı unuttuğum bir şey, 5 whys

Problemin kökenini bulmak adına Sakichi Toyoda tarafından Toyota Motors’da geliştirilmiş basit ve etkili bir şey.

Üst üste 5 kez birine “neden?” diye sormak kabalık mı? Metodoloji haline getirildiği için artık değil :) Kültürümüze böyle entegre edersek bence faydalı olabilir.

Araba çalışmıyor. (Problem)

Neden? - Batarya bitik. (İlk Neden?)

Neden? - Alternator işlemiyor. (İkinci Neden?)

Neden? - Alternator kayışı bozulmuş. (Üçüncü Neden?)

Neden? - Alternator kayışı kullanışlı olabileceği biçilen ömrün gerisinde kalmış ve değiştirilmemiş. (Dördüncü Neden?)

Neden? - Araba tavsiye edilen servis muayene takvimine sadık kalınarak maintain edilmemiş. (Beşinci Neden?, problemin kökeni)

Önemli Notlar

Süreci değerlendirin, insanları değil.

İfadelerinizi gerçeklere ve bilgilere dayandırın.

Sebep-Sonuç ilişkisinden kopmayın.

Bilgisayar yerine kağıt kalem kullanın.

Problemin kökenini belirleyene kadar Neden? sorusunu sormaya devam edin.

Güven ve samimiyet atmosferi sağlayın.

Neden? sorusunu müşteri tarafından sormaya çalışın.

Bu sürecin sonunda erişilen bulgularla, hataların tekrarlamasını önlemeyi amaçlayın.